Translate

zondag 26 april 2015

Gehaakte luchtige soepelvallende top met patroon

Top! ;-)

Deze soepelvallende, luchtige en heerlijk draagbare tuniek heb ik zelf ontworpen.
De hals is een soort watervalhals.
Ik heb deze gehaakt in een maat L/XL.
Kleurinspiratie was het schilderij op de achtergrond. Het is een foto gemaakt door mijn schoonzusje. Ik vind de kleuren zo mooi. En ik was op zoek naar iets leuks voor mezelf.
Dus vandaar een gehaakte top.


Recept:
- 2 bollen Lana grossa Elastico print kleur 506
- 6 bollen lana grossa elastico big kleur 44
Een heerlijk soepelvallende katoen met een klein beetje polyester erdoor.
Ook in andere leuke kleuren!
- Haaknaald nummer 10. Dus lekker snel klaar :-)

De maten die ik heb gekozen zijn:
100 cm heupomtrek
95 cm taille
lengte van de top 60 tot 70 cm.
Hij valt bij mij net over mijn billen.
Op deze maten heb ik het patroon gebaseerd.
Voordat je begint even je eigen maten nemen.
Als je maten iets meer of minder zijn, heeft dat invloed op het aantal beginlossen, en op het aantal toeren dat je in totaal haakt.
Houd er ook rekening mee dat dit garen licht elastisch is, dus uitrekt bij het dragen. Niet te ruim meten dus.

Voorpand:
Je begint met Elastico print
- Haak 50 lossen. plus 1 keerlosse.
- 10 toeren halve vasten. Na elke toer een keerlosse.
- Wissel van kleur.
- 25 toeren halve vasten. na elke toer een keerlosse
- toer 26:* twee halve vasten in 1 halve vaste van de vorige toer, daarna halve vasten verder haken, in elke halve vaste 1 halve vaste. In de laatste steek van deze toer haak je weer twee halve vasten. Je meerdert op deze manier zodat de vorm van het voorpand gaat uitlopen. Na deze toer een keerlosse
- Een toer halve vasten. na deze toer een keerlosse*
- Herhaal * tot * tot je van de effen kleur 45 toeren hebt gehaakt.
-Kleurwissel.
- Haak 2 toeren halve vasten, na elke toer een keerlosse
- 1 toer Vasten.
-Afhechten.
Achterpand.
Je begint met Elastico print
- Haak 50 lossen. plus 1 keerlosse.
- 10 toeren halve vasten. Na elke toer een keerlosse.
- Wissel van kleur.
- 35 toeren Halve vasten. Na elke toer een keerlosse.
-De volgende toeren tot toer 45 steken meerderen. Dus herhaal van * tot * tot je 45 toeren hebt gehaakt.
-Kleurwissel.
- Haak 2 toeren halve vasten, na elke toer een keerlosse
- 1 toer Vasten.
-Afhechten.
In elkaar zetten van de top:
- Leg de top met de goede kanten op elkaar.
Haak met je haaknaald de schouders aan elkaar. 
Je haakt 15 cm aan de ene kant, afhechten, en 15 cm aan de andere kant.
Leg de panden goed op elkaar. Hierbij kun je de steken precies aan elkaar haken met vasten.
- Haak nu de zijkanten aan elkaar. Omdat het zo rekbaar is, is het verstandig om met spelden de panden op elkaar te houden. Let daarbij erop dat de kleuren in de zijnaad op de juiste manier doorlopen, en niet gaan verspringen.
- Draden afhechten en wegwerken
- Keer de top binnenste buiten.
En klaar!


3 opmerkingen:

  1. Vraag 1: die begin ketting is dat de boven of onderkant?
    Vraag 2.. Je bedoeld een totaal van 45 toeren toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn antwoord in en reactie hieronder gezet.

      Verwijderen
  2. Hoi Theresa, leuk dat je reageert.
    1. De ketting is de onderkant.
    2. De 45 toeren zijn in de effen kleur. Dus in totaal zijn het 55 toeren ( 10 in elastico print en 45 in de effen kleur) plus nog 3 toeren afwerking aan de bovenkant in Elastico print.
    Hoop dat dit het verduidelijkt.
    En anders vraag je gewoon weer. :-)

    BeantwoordenVerwijderen